Maică, care este diferenţa, şi dacă există vreo
diferenţă, între bucurie şi plăcere?
De când a căzut omul în păcat există nu doar o
diferenţă, ci o adevărată şi este chiar o vrăjmăşie între plăcere şi bucurie,
izvorâtă din vrăjmăşia dintre „trup şi duh”.
La început, spun Sfinţii Părinţi, bucuria era
simţirea minţii aflate în comuniune cu Dumnezeu, resimţită de trup ca plăcere
duhovnicească. Bucuria este o trăire a duhului, dimensiunea cea mai
înaltă a sufletului, resimţită şi de celelalte puteri ale sale şi de trup. În
trup e resimţită ca plăcere. Aşa era şi izvorul ei era mintea omului, duhul
lui conectate la Dumnezeu, izvorul Vieţii şi al Bucuriei. Acolo este
vana prin care curge bucuria de Dumnezeu şi pacea de la Dumnezeu.
În clipa in care noi ne-am rupt de Dumnezeu şi
duhul omului s-a întors către puterile sufleteşti şi cele sufleteşti către cele
trupeşti, plăcerea a căzut în simţuri. Că s-a uitat Eva şi a văzut că
e plăcut la vedere. Atunci a apărut această putere a sufletului, necunoscută
omului - plăcerea simţurilor. Şi Bunul Dumnezeu a adus atunci, imediat
atunci în om, spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, durerea. Durerea,
care pune limita plăcerii împiedicând-o să-l ucidă pe om. Pentru că
plăcerea este împotriva firii.
Ia gândiţi-vă că ne place ciocolata, mâncăm cu plăcere
ciocolată. Pofta şi plăcerea de a mânca ceva atât de bun, cum e ciocolata sau
îngheţata, îţi spune: mănâncă şi mai mănâncă una şi mai mănâncă una şi mi-e
greaţă şi-mi deranjez stomacul şi vine durerea care pune capăt, că altfel, dacă
n-ar interveni durerea aceasta, sângele s-ar umple de atâta zahăr, încât n-ar
mai putea să proceseze şi am muri. Aceasta este ca plăcerea! Plăcerea copilului
mic de a băga mâna în flacără, n-ar putea fi oprită decât de durerea arsurii pe
care i-o face flacăra...
Aşa că avem nevoie să-I mulţumim lui Dumnezeu
pentru durere și oricând mă doare ceva să zic: în ce foc mi-am băgat degetul? Şi
ce mă învaţă durerea asta? Să nu luăm analgezice în loc să scoatem mâna din foc
pentru că ardem de vii şi pe urmă zicem că n-am avut noroc. În viaţa
noastră cea nouă, în Hristos, plăcerea n-a dispărut, ci este vindecată şi
binecuvântată. Rugăciunile care sunt făcute de Sfinţii noştri ne arată
locul binecuvântat al plăcerii: „Mulţumim pentru bunătăţile cele
pământeşti!”. Cu ce simţim bunătăţile cele pământeşti? Cu plăcerea, nu?
Curaj! Să căutăm mai întâi Împărăţia şi toate cele
bune ni se vor adăuga nouă, după cuvântul Domnului! (MS)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu